fbpx

hu hu ha, hu hu ha, zupa zimowa…

Zupa jarzynowa z grochem i fasoląNajsmaczniejsza zupa jarzynowa jest rzecz jasna z młodych warzyw: jasnopomarańczowej marchewki, młodej kapusty, pietruszki… Zimą sprawa jest trudniejsza, bo warzyw brak,  a tym samym ciężej wykombinować taką zupę, aby się nią najeść. Ponieważ jednak już niejedną personę, co zup nie jada, udało mi się przechytrzyć, przedstawię poniżej jeden z moich sposobów na tę trudną sprawę.

Podstawą jest mój treściwy bulion, który opisałam szerzej tu. Dodatki – w zasadzie dowolne, mój ulubiony zestaw to groch koniecznie niełuskany,trochę fasoli, ziemniaki, marchewka, odrobina gotowanego mięsa i przyprawy.

Groch i fasolę przed namaczaniem zalewamy wrzątkiem i parzymy przez 15 minut (ta stara metoda pozwala na ograniczenie gazowania naszych brzuchów). Następnie wodę gorącą zastępujemy zimną, dodajemy sporą łyżeczkę kminku, liście laurowe i ziele angielskie (najlepiej potłuczone w moździerzu) i moczymy przez noc.

Następnego dnia namoczone nasiona solimy i gotujemy do miękkości, podlewając rosołem, gdy będzie zbyt mało wody. Pod koniec gotowania dodajemy resztę rosołu, marchewkę, ziemniaki (lub kaszę jęczmienną), ewentualnie odrobinę chudego gotowanego mięsa, przyprawiamy pieprzem i majerankiem. Gdy wszystkie warzywa będą już prawie miękkie wlewamy na talerz,   dodajemy łyżkę oleju z siemienia lnianego i jemy. Smacznego 🙂

Wystarczy, że w takiej zupie będzie pływało wystarczająco dużo dodatków, aby stała się ona jedynym daniem sycącego obiadu. Dla wyjątkowo głodnych – polecam do tego kromkę razowego pieczywa.

A gdy nawet jeszcze zgłodniejemy – nic nie stoi na przeszkodzie dolewki. Wszak lepiej zjeść 3 małe porcje niż konia z kopytami połknąć w całości.

Groch i fasola stanowią niezwykle ważny element tego dania. Nie tylko są bardzo sycące, ale przede wszystkim niezwykle zdrowe i łatwo przyswajalne.  Zawierają ważne pierwiastki (jak magnez, fosfor, kobalt, żelazo), białko, błonnik, witaminę A i różnorodność witamin z grupy B. Przeciwdziałają kamicy nerkowej i wątrobowej, zmęczeniu, bezsenności, depresji i innym schorzeniom. Pamiętajmy też, że groch z łuską jest o wiele cenniejszy od tego, dosłownie, oskubanego. W dawniejszych czasach nasiona te były, wraz z kaszami i kiszonkami, podstawą zimowego odżywiania Polaków.

Ziemniaki, jak i inne warzywa,  również najlepiej porządnie wyszorować i gotować razem ze skórką.

Tak przygotowaną, chudą zupę można zjeść nawet na wieczornego głoda, gdy ów nas dopadnie. Lepsze to z pewnością, niż czekoladka, ciasteczko czy chrupki.

Zachęcam do wypróbowania przepisu.

Jagoda

Zostaw komentarz